Alles wat u moet weten over de stuurbekrachtiging

Alles wat u moet weten over de stuurbekrachtiging

Op zoek naar een AutoFirst bij u in de buurt?

Zoek uw garage

Stuurbekrachtiging: Sturen makkelijker en lichter gemaakt

De stuurbekrachtiging is een systeem dat het draaien van het stuurwiel lichter en soepeler maakt, zodat je als bestuurder minder kracht hoeft te gebruiken om de auto te besturen. Dit is vooral handig bij lage snelheden, zoals tijdens parkeren of manoeuvreren in smalle ruimtes. Een goed functionerende stuurbekrachtiging zorgt dus voor nog meer rijgemak, bij zowel hoge en vooral lage snelheden.

Wat is stuurbekrachtiging en hoe werkt het?

Stuurbekrachtiging is een ondersteunend systeem dat de fysieke kracht van de bestuurder aanvult. Het zorgt ervoor dat de wielen sneller en eenvoudiger draaien in reactie op de bewegingen van het stuurwiel. Er zijn drie hoofdtypen stuurbekrachtigingssystemen:

Hydraulische stuurbekrachtiging (HPS)

Dit systeem maakt gebruik van hydraulische vloeistof en een pomp die door de motor wordt aangedreven. De druk van de vloeistof helpt de stuurbewegingen te ondersteunen.

Elektrische stuurbekrachtiging (EPS)

Moderne voertuigen gebruiken een elektrische motor om de stuurbewegingen te vergemakkelijken. Dit systeem is efficiënter en vereist minder onderhoud dan hydraulische systemen.

Elektro-hydraulische stuurbekrachtiging

Dit hybride systeem combineert hydraulische druk met een elektrische pomp en wordt vaak in sportauto’s en zware voertuigen gebruikt.

Symptomen van problemen met de stuurbekrachtiging

Een defect in het stuurbekrachtigingssysteem kan het rijgemak aanzienlijk verminderen. Let op de volgende waarschuwingssignalen:

  • Zwaar sturen: Het stuurwiel draait moeilijker, vooral bij lage snelheden.
  • Piepend geluid: Een hoog geluid bij het draaien van het stuur kan duiden op een probleem met de pomp of riem.
  • Lekkage van stuurbekrachtigingsvloeistof: Olieachtige plassen onder de auto kunnen wijzen op een lekkend hydraulisch systeem.
  • Schokkende stuurbewegingen: Onregelmatigheden in de stuurondersteuning wijzen vaak op een probleem met de pomp of sensoren.
  • Stuurbekrachtigingslampje: Bij elektrische systemen gaat het waarschuwingslampje op het dashboard branden.

Het negeren van deze symptomen kan leiden tot verdere schade aan het stuurbekrachtigingssysteem en de stuurinrichting.

Hoe wordt een defecte stuurbekrachtiging gerepareerd?

De reparatie van stuurbekrachtiging hangt af van het type systeem en het probleem. Hier zijn de belangrijkste stappen:

  1. Diagnose

De monteur voert een uitgebreide controle uit om vast te stellen welk onderdeel defect is, zoals de pomp, de riem of de sensoren.

  1. Hydraulisch systeem repareren

De lekkende onderdelen, zoals slangen of afdichtingen, worden vervangen.

Indien nodig wordt de stuurbekrachtigingsvloeistof bijgevuld of vervangen.

Elektrisch systeem repareren

  1. Bij EPS wordt de elektrische motor of sensor vervangen.

De software kan worden geüpdatet of opnieuw worden ingesteld.

  1. Testritten

Na reparatie wordt het systeem getest om ervoor te zorgen dat de stuurinrichting weer soepel en naar behoren werkt.

Stuurbekrachtiging in elektrische en hybride voertuigen

In elektrische en hybride voertuigen is elektrische stuurbekrachtiging (EPS) standaard. Dit type stuurbekrachtiging is efficiënter en gebruikt minder energie dan hydraulische systemen, wat bijdraagt aan een grotere actieradius. Bovendien vereist EPS minder onderhoud, omdat er geen vloeistof of pompen aan te pas komen.

Waarom is een goed functionerende stuurbekrachtiging belangrijk?

Een goed werkend stuurbekrachtigingssysteem zorgt voor:

  1. Comfort: Minder kracht nodig bij het sturen, vooral in stadsverkeer.
  2. Veiligheid: Nauwkeurige stuurcontrole bij alle snelheden.
  3. Vermindering van slijtage: Voorkomt overmatige belasting van de stuurinrichting en ophanging.

Een defect stuurbekrachtigingssysteem kan niet alleen leiden tot ongemak, maar ook tot versnelde slijtage, zoals verminderde controle over de auto tijdens scherpe bochten of noodsituaties.

Laat uw stuurbekrachtiging controleren bij AutoFirst!

Ervaart u zwaar sturen, lekkages of ongewone geluiden? Bij AutoFirst zorgen wij voor een professionele diagnose en reparatie van uw stuurbekrachtiging. Met A-kwaliteit onderdelen, 2 jaar garantie op reparaties en een persoonlijke service bent u verzekerd van een veilige en comfortabele rijervaring. Plan eenvoudig een afspraak via onze garagezoeker en geniet van een kop koffie en een krantje terwijl wij uw auto weer in topvorm brengen.

Veelgestelde vragen over stuurbekrachtiging

  1. Wat kost het om een stuurbekrachtiging te repareren?

De kosten variëren van €150 tot €1.200, afhankelijk van het type systeem en de aard van het defect.

  1. Hoe lang gaat een stuurbekrachtigingssysteem mee?

Met goed onderhoud kan een stuurbekrachtigingssysteem 150.000 tot 200.000 kilometer meegaan.

  1. Kan ik rijden zonder stuurbekrachtiging?

Hoewel het technisch mogelijk is, wordt het rijden zonder stuurbekrachtiging sterk afgeraden vanwege het hogere risico op ongelukken en extra belasting van de stuurinrichting.