Alles wat u moet weten over de distributieriem

Alles wat u moet weten over de distributieriem

Op zoek naar een AutoFirst bij u in de buurt?

Zoek uw garage

Een goed werkende distributieriem is essentieel voor een soepel lopende motor. Wachten met vervangen kan desastreuze gevolgen hebben. Op deze pagina ontdekt u:

Wilt u meteen een afspraak maken? Vind een betrouwbare AutoFirst garage bij u in de buurt.

Wat is een distributieriem en wat doet deze?

De distributieriem is een getande riem van versterkt rubber, vaak met glasvezelversterking en een teflon-coating. Hij is ontworpen om duurzaam, flexibel en stil te functioneren in de moderne viertakt verbrandingsmotoren.

Distributieriem

De distributieriem heeft één taak: het synchroniseren van de krukas en de nokkenassen). De krukas zet de zuigers in beweging en de nokkenassen openen/sluiten de kleppen in de cilinderkop. Zo zorgt de distributieriem er dus voor dat de zuigers en kleppen op exact het juiste moment bewegen tijdens de motorcyclus. Zonder deze timing loopt de motor niet of raakt hij ernstig beschadigd.

De distributieriem verbindt dus de krukas en de nokkenassen in een verhouding van 2:1 (twee omwentelingen van de krukas per omwenteling van de nokkenas). De term viertakt is hier dan ook geboren, vier stappen: 1. inlaat, 2. compressie, 3. verbranding, 4. uitlaat.

Waar zit de distributieriem?

De distributieriem zit meestal aan de zijkant of voorkant van de motor, netjes weggewerkt achter een beschermkap. Waar dat precies is, hangt af van hoe de motor in de auto ligt. Bij veel moderne auto’s, zeker met voorwielaandrijving, ligt de motor dwars. Dan zit de distributieriem vaak links of rechts in het motorruim. Bij auto's met achterwielaandrijving of grotere motoren, ligt de motor meestal in de lengterichting. Dan zit de riem aan de voorkant, dus direct achter de bumper.

Er zijn ook motoren waarbij de distributieriem behoorlijk diep verstopt zit, bijvoorbeeld onder leidingen, motorsteunen of achter andere onderdelen. Soms moet er zelfs een deel van het motorblok worden losgemaakt om er goed bij te kunnen. Bij sommige nieuwere motoren zit de riem zelfs in de motorolie, dan loopt 'ie dus letterlijk ín het blok. Dat noemen ze een natte distributieriem.

Kortom, waar de distributieriem precies zit en hoe makkelijk je erbij kunt, verschilt flink per merk en type auto. Daarom valt het ene klusje mee en is het andere echt werk voor de specialist.

Welke onderdelen werken samen met de distributieriem?

De distributieriem is onderdeel van een groter geheel. Ontdek welke onderdelen direct meewerken aan het distributiesysteem – en waarom controle of vervanging daarvan net zo belangrijk is als de riem zelf.

Distributieriem met onderdelen - Schematische tekening

  • Krukas
    De krukas is de primaire aandrijfas van de motor. Hij zet de op-en-neer beweging van de zuigers om in rotatie. Aan het einde van de krukas zit een tandwiel waar de distributieriem op zit. Alle timing begint hier.

  • Nokkenas
    De nokkenas zorgt voor het openen/sluiten van de kleppen in de cilinderkop. Hij wordt aangedreven door de distributieriem. De nokken bepalen via hun profiel hoe lang en wanneer een klep opent. Als de riem verspringt, staat de nokkenas verkeerd waardoor er risico op klepschade ontstaat.

  • Kleppen
    In- en uitlaatkleppen reguleren de lucht/brandstof en uitlaatgassen in elke cilinder. Ze worden indirect aangestuurd via de nokkenas. Bij slechte timing van de distributieriem slaat de zuiger tegen een openstaande klep met als gevolg verbogen of gebroken kleppen.

  • Waterpomp
    De waterpomp draait in veel motoren mee op de distributieriem. Als deze pomp blokkeert of lekt, kan de riem doorslippen of breken. Daarom is het vaak verplicht om de distributieriem en waterpomp gelijktijdig te vervangen.

  • Krukas- en nokkenas-tandwielen
    Deze tandwielen vormen de “overbrenging” van de riem. Slijtage, vuil of schade zorgen voor slip, onjuiste overbrenging en extra slijtage aan de riem.

  • Spanrol en geleide rol
    Deze houden de spanning en looprichting van de distributieriem correct. Versleten of loszittende rollen zorgen voor zijwaartse krachten waardoor de riem kan gaan scheuren, slippen of rafelen.

Waarom is samenwerking tussen deze onderdelen cruciaal?

Omdat de distributieriem letterlijk zorgt dat al deze onderdelen met milliseconde-nauwkeurigheid samenwerken. Eén tand overslaan of lichte speling op de riem betekent:

  • Verkeerde kleptiming
  • Vermogensverlies
  • Onregelmatige verbranding
  • Kans op contact tussen zuiger en klep
  • Ernstige interne motorschade

Voor een monteur is het daarom belangrijk om bij een distributieriem vervanging altijd ook:

  • De waterpomp te controleren of preventief te vervangen
  • Span- en geleiderollen te controleren en indien nodig mee te vervangen
  • Tandwielen te inspecteren op schade of slijtage
  • Koelvloeistof te verversen als de pomp wordt vervangen

Door de mate waarin alles zo nauw samenwerkt en dit dus gaat verschillen zodra één onderdeel vervangen wordt, wordt er dus gesproken over ‘’distributiesets’’ - omdat toch vaak meerdere onderdelen van dit essentiële mechanisme vervangen moeten worden.

Wanneer moet u de distributieriem vervangen?

De vervangingsinterval is sterk afhankelijk van: type, motor, bouwjaar en gebruik. Daarom wordt door de fabrikant in het onderhoudsboekje van de auto voorgeschreven wanneer de distributieriem vervangen moet worden.

Uiteraard zijn er ook standaard richtlijnen voor hoe lang een distributieriem mee gaat. In de regel moet een distributieriem na 60.000 - 120.000 km vervangen worden of om de 5 - 10 jaar, óók als u weinig rijdt.

Belangrijk: ook bij lage jaarkilometrage droogt het rubber van de riem uit. Vervanging op tijd is essentieel, wachten loont niet.

Wilt u exact weten wanneer uw distributieriem vervangen is en bij hoeveel km deze vervangen moet worden?

  • Onder de motorkap van uw auto vind u vaak een distributieriem sticker met daarop de datum en km stand wanneer de riem daadwerkelijk vervangen is.
  • Als het onderhoudsboekje bijgehouden is, staat hier ook wanneer de riem vervangen is. Tevens kunt u in het boekje ook inzien wanneer de distributieriem vervangen moet worden.

Laat tijdig uw distributieriem vervangen. Maak een afspraak bij AutoFirst.

auto checklist

Wat zijn de symptomen van een versleten distributieriem?

De distributieriem speelt een sleutelrol in de werking van de motor. Als deze verslijt, kun je dat vaak merken aan een aantal duidelijke symptomen.

  • Onregelmatig lopende motor en foutcodes door een uitgerekte distributieriem.
  • Olielekkage. Na aantasting van het rubber door lekkende keerringen of waterpomp kun je gelekte olie onder je auto vinden. Tevens neemt de kans op een doorslippende distributieriem toe.
  • Vreemde geluiden uit de motorruimte. De distributieriem / set maakt geluid als deze versleten is. Een tikkend of ratelend geluid (vooral bij een koude start) is één van de eerste tekenen. Zodra het piepende en knarsende geluiden zijn, is vaak de riem fors versleten. Of als het lager niet meer goed is of de waterpomp defecten vertoont. Check bij verschillende toerentallen de geluiden - hangt het samen: snel een afspraak maken.
  • Scheurtjes, barsten of rafels wijzen op een beschadigde distributieriem. Deze kunnen vaak onzichtbaar zonder inspectie. Dit kan, net als bij punt drie, leiden tot rare geluiden onder de motorkap. Je kunt het ook vaak zien aan de randen/tanden, deze zijn afgesleten of soms zelfs weggesleten.
  • Slecht startende auto, onregelmatig stationair toerental of minder vermogen door een verkeerde positie van de riem (timing klopt niet meer). De gevolgen hiervan zijn vaak ook heel direct en schadelijk.

Herkenbaar? Dan is het tijd voor een professionele check. Vind een gespecialiseerde garage in de buurt.

Wat is het risico van een versleten distributieriem en wat gebeurt er dan precies als het mis gaat?

Een distributieriem die zijn beste tijd heeft gehad, is geen klein ongemak. Het is een structureel risico voor uw hele motorblok. De riem draait onder hoge spanning, met duizenden omwentelingen per minuut, en staat bloot aan hitte, olie, vocht en vuil. Als hij slijt, uitrekt, verspringt of breekt, ontstaat er binnen fracties van een seconde onomkeerbare schade.

Hieronder de risico’s, stap voor stap uitgelegd:

  • Kromgetrokken of verbogen kleppen
    De in- en uitlaatkleppen worden via de nokkenas op het juiste moment geopend. Als de distributieriem verspringt of breekt, blijft een klep mogelijk openstaan terwijl de zuiger omhoog komt. Die botst dan met enorme kracht tegen de klep, waardoor deze krom slaat. In veel gevallen moeten álle kleppen in de cilinderkop vervangen worden.

  • Gescheurde zuigers
    De zuigers worden geraakt of raken zelf een uit positie staande klep. Door de directe impact ontstaan er barsten of scheuren in de zuigerkop. Deze fragmenten komen in het verbrandings gedeelte terecht — waar ze nog meer schade veroorzaken aan andere onderdelen. Revisie is vrijwel altijd nodig.

  • Cilinderkop schade
    Wanneer losse metaaldeeltjes door het motorblok razen, raken de cilinderwanden, zittingen en pakkingen beschadigd. Barsten, haarscheurtjes of vervorming van de cilinderkop zijn het gevolg. In veel gevallen is vervanging goedkoper dan herstel.

  • Metaalsplinters in het oliecircuit
    Wanneer een zuiger of klep barst, komen er metaaldeeltjes vrij. Deze vermengen zich met motorolie en verspreiden zich via de oliepomp naar lagers, assen en de turbo. Lagers lopen aan, assen slijten overmatig en uiteindelijk raakt de motor vastgelopen.

  • Volledig vastlopen van de motor
    Als een nokkenas blokkeert, of als de riem knapt op hoge snelheid, kan de motor volledig vastslaan. De wrijving zorgt voor hittevorming, waardoor onderdelen uitzetten en ‘klem’ komen te zitten. De auto stopt direct. Sleepdienst, uitgebreide diagnose én kostbare reparatie zijn onvermijdelijk. Gevolg: Complete motorrevisie of zelfs motor vervanging.

Vergeet niet: een distributieriem breekt meestal zonder waarschuwing vooraf. Regelmatige controle is dus geen luxe, maar pure noodzaak.

Gebroken distributieriem

Wat zijn veel voorkomende distributieriem problemen?

Distributieriemproblemen zijn berucht om hun vaak onverwachte en kostbare gevolgen. Ontdek de meest bekende problemen met distributieriemen.

  • Natte distributieriem
    Bij een natte distributieriem loopt de distributieriem in olie. Komt o.a. voor bij de Ford EcoBoost en Peugeot of Citroen PureTech motoren. Auto's met deze motoren zijn hierdoor zeer gevoelig voor verkeerde olie.

  • Distributieriem niet op tijd gezet
    Fout bij montage? Dan klopt de motorafstelling niet. De motor loopt slecht of raakt intern beschadigd. De symptomen van een distributieriem die niet op tijd is gezet zijn een onregelmatig draaiende motor, ratelende geluiden of natuurlijk het motorlampje wat gaat branden. In sommige gevallen start de motor ook niet goed.

  • Versleten spanrollen / geleiderollen
    Deze houden de riem op spanning. Zijn ze versleten? Dan verspringt of breekt de riem alsnog.

Welke merken en motoren hebben relatief vaker problemen met de distributieriem en waarom?

Sommige automerken en motortypes blijken gevoeliger te zijn voor deze problemen dan andere. Hieronder een overzicht van welke modellen je extra in de gaten moet houden.

Merk / MotorBekend probleem met distributieriem
Volkswagen / Audi (1.2 & 1.4 TSI)Distributieriem of -ketting rekt uit door materiaalspanning, olie-aantasting en gebrek aan smering. Vooral tussen 2008–2012.
Peugeot / Citroën (1.2 PureTech)Natte distributieriem slijt snel bij verkeerde olie of uitgesteld onderhoud. Problemen ontstaan vaak vanaf ±80.000 km.
Ford (1.0 EcoBoost)Riem draait in motorolie. Vroege productiejaren tonen afbrokkeling of losrakende stukjes, vaak vóór 100.000 km.
Renault (1.5 dCi)Bij weinig kilometers of langdurige stilstand droogt de riem uit. Slijtage is vaak onzichtbaar tot het te laat is.
Opel (1.4 en 1.6 benzine)Koelvloeistof- of olielekkage tasten de riem aan. De levensduur is sterk afhankelijk van de onderhoudstoestand.


Zelf distributieriem vervangen of laten doen?

Een distributieriem vervangen lijkt op het eerste gezicht misschien een kwestie van loshalen en vervangen. Maar niets is minder waar. Deze klus behoort tot de meest kritieke en precieze onderhoudswerkzaamheden aan een motor. Een kleine afwijking van enkele millimeters in de afstelling kan al leiden tot interne motorschade.

Een greep uit de belangrijkste stappen in het zelf vervangen van de distributieriem

Blokkeren van de motor op exact de juiste stand (TDC)
De motor moet in de zogeheten 'Top Dead Center'-positie gezet worden, waarbij cilinder 1 in zijn hoogste stand staat en de nokkenassen correct gepositioneerd zijn. Zonder blokkeerpennen of foutieve interpretatie van markeringen loopt de timing fout.

Demonteren van motorafdekking, poelies en accessoires
De distributieriem zit vaak achter meerdere lagen onderdelen (denk aan dynamo, motorsteun, V-riemen). Zonder kennis van het specifieke motortype kunnen cruciale delen beschadigd raken.

Spannen van de nieuwe riem volgens koppel- en volgorde specificaties
De riem mag niet te strak of te los gespannen worden. De spankracht is afhankelijk van temperatuur, type motor, gebruikte spanrol en merk riem. Bij veel moderne auto’s is hiervoor speciaal afstel gereedschap nodig dat exact de spanning meet.

Afstelling controleren op ‘valve timing’
Na montage moet met een slag controle worden bekeken of de kleppen niet geraakt worden bij het draaien van de motor. Wordt dit niet getest, dan kan een fout pas na starten tot schade leiden.

Nieuw afstellen van sensoren en timing referentiepunten
In veel moderne motoren zijn de distributie componenten gekoppeld aan krukas- en nokkenas sensoren. Foutieve afstelling leidt tot foutcodes, motor storingen of zelfs noodloop.

Wat gaat er vaak mis bij het zelf vervangen van de distributieriem?

Het vervangen van een distributieriem is een precieze en technisch ingewikkelde klus. Veel doe-het-zelvers denken kosten te besparen door het zelf te doen, maar onderschatten de risico’s. We zetten op een rij welke fouten het vaakst voorkomen bij deze klus.

  • Het blok wordt niet op de juiste manier geblokkeerd waardoor de motor 'een tand verkeerd' staat.
  • De oude spanrol wordt hergebruikt zodat de nieuwe distributieriem overbelast raakt of van het tandwiel glijdt.
  • De waterpomp wordt niet vervangen met als gevolg dat deze binnen 10.000km blokkeert en de nieuwe riem kapot trekt.
  • De bouten van de poelie worden met de hand aangedraaid en dus zorgen de loslopende delen zorgen voor grote schade
  • Er wordt geen proefdraai gemaakt zonder bougies. De motorschade wordt pas na het starten duidelijk

Distributieriem laten vervangen door AutoFirst?

Bij AutoFirst:

  • Gebruiken we alleen A-kwaliteit onderdelen
  • Krijgt u 2 jaar garantie op arbeid én onderdelen
  • Werken we volgens fabrieksvoorschrift
  • Behoudt u de fabrieksgarantie
  • Ontvangt u vooraf een heldere prijsopgave, niks gebeurt zonder overleg.

Een versleten of kapotte distributieriem kan ernstige en kostbare motorschade veroorzaken. Voorkom deze problemen en plan vandaag nog een afspraak bij uw dichtstbijzijnde AutoFirst garage.
Toch nog vragen over hoe het er in de werkplaats aan toe gaat? Bekijk dan onze distributieriem werkplaats pagina.

hand met steekleutel